10 juni
Det finns ägodelar som man gör sig beroende av. Som innebär att vardagen vänds upp och ned när de inte fungerar eller försvinner på ett eller annat sätt. Idag är det mobilen som blivit den mest oundgängliga följeslagaren. För mig kommer bilen på andra plats.
På årsdagen av mammas bortgång dog vår bil. Plötsligt och oväntat. Den lämnades in för att byta framruta i vilken det uppstått en spricka. På morgonen den tjugofjärde maj kördes bilen till ett av de större företagen som är specialister på området. Efter några timmar ringer de och säger att bilen är livlös efter att den nya rutan monterats. En tillkallad mekaniker har inte lyckats lösa problemet.
Åker dit och konstaterar att bilen inte är körbar. Visar inte ett livstecken. Bärgare tillkallas som inleder med att göra återupplivningsförsök. Förgäves. Bilen får transporteras till närmaste verkstad som suckar och meddelar att det inte finns tid förrän om ett par veckor.
Står handfallen. Hustrun är på vandringsresa i Spanien och odlingarna på landet kommer att förfaras utan vattning. Hyr en liten och billig bil under tre dagar för att klara de akuta problemen. Beger mig tillbaka till landet för att vårda grödorna och hämta den äkta hälften på Arlanda vid tillbakafärden.
Inser att det dagliga fungerar hjälpligt. Frun cyklar och handlar. Med kommunala färdmedel klarar vi det mesta. Däremot gnager oron över allt som odlas på landet och behöver vatten. Bestämmer oss efter några dagar att ta oss upp dit med varsin ryggsäck. Finns tillräckligt med mat i frysen för att vi ska klara oss ett par dygn. Blir buss, tunnelbana, tåg, därefter buss igen till den ort som ligger närmast lantstället. Köper halvgräddad pizza och tar oss därefter till fots den sista halvmilen. Fungerar alldeles utmärkt när man inte har några tider att passa. Fyra och en halv timme dörr till dörr. Tåg och anslutningsbuss för två personer tur och retur för femhundra. Nästan mindre än vad bränslet kostar när vi tar bilen.
Kontaktar firman som orsakat bilhaveriet. De bestrider mina krav på ersättning för reparation, hyrbil och stilleståndsersättning. Ser det inträffade som ett tecken från ovan om att det är dags att byta bil. Letar på nätet efter lämpliga alternativ.
Får låna en bil av syster och svåger för att kunna pendla mellan hemmet och landet tills bilen är åtgärdad. Passar på att provköra tänkbar ny bil på vägen. Efter två dagar varnar den lånade bilen för att AdBlue behöver fyllas på inom kort samtidigt som en varningslampa tänds. Åker till närmaste mack för att åtgärda problemet. Går bara i cirka tre liter AdBlue. Lampan lyser fortfarande och display meddelar att bilen inte kommer att vara körbar om sjuttio mil.
Konfererar med svåger och konstaterar att bilen måste lämnas in för felsökning. En timme innan avfärd till verkstad norr om staden ringer min verkstad och berättar att vår bil är reparerad och klar. Hämtar ut den. Tydligen har det inträffat kortslutning i samband med bytet av framrutan. Fortsätter norrut för att lämna in systerns bil till den andra verkstaden. Promenad tre kilometer till närmaste tunnelbana och därefter hem. Puh.
Känner lättnad. Messar bilsäljaren och meddelar att vi köper den nya bilen. Förhoppningsvis byte om en vecka. Blir Peugeot igen. Känns som om cirkeln är sluten. Tillbringade mina tio första arbetsår på generalagenten för det franska bilmärket. I morgon ska jag ta upp striden med glasfirman för att få min rättmätiga ersättning. Fortsättning följer.